سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران با بیان اینکه ستاره های ملی پوش این رشته هم نیاز به استراحت دارند تا از استهلاک و خستگی آنها جلوگیری شود، گفت: من با آنها دشمنی ندارم و فقط به خاطر مسائل و منافع تیم ملی است که به برخی ها کمتر بازی می رسد.
 
به گزارش راسخون، تیم ملی بسکتبال ایران با غلبه بر تیم ملی استرالیا موفق شد، جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد و این دستاورد بزرگ با یک مربی وطنی رقم خورد.
 
مهران شاهین طبع در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، درباره ی این موضوع اظهار داشت: این رقابت ها پنجره ی ششم انتخابی جام جهانی بود که در آن قرار داشتیم. بازی ها خیلی تعیین کننده بود و در بازی قبلی با ژاپن واقعا هرچقدر تلاش کردیم که پیروز شویم، نشد. چون خیلی بهتر از ما بازی کردند و مزد تلاش خود را هم گرفتند. اما در بازی با استرالیا، بازیکنان ما واقعا سنگ تمام گذاشتند و بازی را بردند. نباید از جو فوق العاده تماشاگران و حمایتی که مردم روی سکوها از ما داشتند، هم گذشت. سالن مملو از جمعیت بود و به بچه ها انرژی دادند تا تیم خوب استرالیا را ببریم.
 
مقابل ژاپن ریتم بازی را از دست دادیم
وی افزود: ما اگر در مقابل ژاپن هم با اختلاف کمتر از 8 می باختیم هم به جام جهانی می رفتیم اما فکر می کنم این مسئله انگیزه ی مضاعفی شد تا بچه ها احساس کنند، حتما باید ژاپن را ببرند. این حملات بی محابا و شرایط باعث شد در انتهای بازی با ژاپن، چند اشتباه داشتیم که می توانستیم برطرف کنیم و بهتر بازی کنیم اما متاسفانه نشد و باختیم. بازی بسکتبال بازی لحظه ها و ثانیه هاست و کوچکترین اشتباه تیمی باعث می شود، بازی از ریتم خارج شود و این مسئله متاسفانه مقابل ژاپن برای ما رخ داد.
 
عدم بازی با تیم های بزرگ، روی کیفیت بازیکنان اثر می گذارد
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران تصریح کرد: بازیکنان ما نیاز به کسب تجربه ی بیشتر دارند و به لحاظ اینکه در چند سال گذشته بازی های بزرگ با تیم های خوب کمتر داشتیم، استرس بچه ها مقابل تیم های بزرگ زیاد می شود و روی کیفیت آنها تاثیر می گذارد. در بازی مقابل استرالیا بچه ها کمی بهتر ظاهر شدند و توانستند بر استرس خود غلبه کنند و کیف خود را به نمایش بگذارند.
 
نباید کار بزرگ بچه ها را لوث کنند
مهران شاهین طبع در خصوص این که آیا واقعا استرالیا با تیم دوم خود با ما بازی کرد؟ گفت: استرالیا 11 بازیکن NBA دارد که در لیگ بسکتبال آمریکا مشغولند. بقیه ی بازیکنان ان تیم همیشه در یک سطح اند. تصور کنید تیم ملی استرالیا بخواهد، تیم درجه ی دو مقابل ما به زمین بفرستد. اصلا چنین چیزی نیست. کادر فنی استرالیا همانی بود که در مسابقات دیگر هستند. در بازی ها ممکن است بعضی تیم ها برخی بازیکنان خود را نداشته باشند که این اتفاق برای ما هم افتاد و ما چند ستاره ی خود را در همین بازی نداشتیم. حداقل ماها می دانیم که جوان ها زحمت کشیدند و کار بزرگی کردند. از حمایت شما و اصحاب رسانه ها نباید گذشت. بچه ها تیم خوب و بزرگی را بردند و نباید کار بزرگ آنها را لوث کرد.
 
دنبال جوانگرایی و شایسته سالاری هستم
وی در خصوص پوست اندازی تیم ملی بسکتبال هم افزود: ما باید روی تیم های پایه بیشتر کار کنیم و نباید فکر کنیم که به همه جا رسیدیم و همه چیز درست است. باید روی تیم های پایه برنامه ریزی بهتری کنیم. در ورزش بالاخره جابه جایی وجود دارد. در تیم ملی دنبال جوانگرایی و شایسته سالاری هستم. ما بسکتبالیست هایی دارم که شرایط سنی بالایی دارند اما هنوز هم بهترین بازیکن های ایران هستند و هنوز جا دارند تا از آنها استفاده شود. نباید نگاه خود را از بازیکنان زیر 18 و 20 سال کم کنیم و نیاز دارد که فدراسیون روی این موضع تاکید و برنامه ریزی زیادی داشته باشد.
 
مردم دوست دارند از تیم ملی بازی خوب ببینند
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران تصریح کرد: در هر صورت باید نگاه ما به پشتوانه سازی هم باشد در عین حال در سطح ملی باید بازی خوب هم به نمایش بگذاریم. مردم دوست دارند، بازی های خیلی خوب ببینند. قهرمانان خودشان را ببینند. سعی ما این است که کیفیت تیم ملی ما بالا برود و در عین حال استعدادهایی که داریم باید روی آنها کار کنیم.
 
مسائل شخصی را درگیر کار نمی کنم
مهران شاهین طبع در پاسخ به این سوال که آیا در تیم ملی به ستاره ستیزی است؟ گفت: وقتی برای تیم ملی انتخاب می شویم، کسانی نیستیم که یکی دو روزه آمده باشیم. خودمان بازی کردیم و ملی پوش بودیم و نزدیک 22 سال است، مربیگری می کنم. آنچه منافع کشور و تیم ملی است، سعی می کنیم در آن مسیر حرکت کنیم و خدای ناکرده اصلا مسائل شخصی را درگیر کار نمی کنم. آنچه صلاح بسکتبال است، انجام می دهیم. شاید برخی منتقدین چون ارتباط کمی دارند، اگر نزدیک تر شوند، می توانیم توضیح بهتری به آنها بدهیم. برخی مسائلی وجود دارد که نمی شود، باز کرد. شاید از دور احساس کنند که مسئله ای است ولی واقعا ستاره ستیزی نداریم.
 
با ستاره ها سر دشمنی ندارم
وی در خصوص اینکه آیا در تیم ملی بسکتبال، ملی پوشان قدیمی باند تشکیل داده اند یا نه؟ ادامه داد: من اسمش را باندبازی نمی گذارم. بعضی مواقع استفاده زیاد از بازیکنان باعث بی انگیزگی و استهلاک و خستگی آنها می شود. در فوتبال مثلا ژاپن در تورنمنت های مختلف از بازیکنان و تیم های مختلفی استفاده می کند. تعدد بازیکنان و کیفیت آنها متفاوت است. از بازیکنان طوری استفاده می کنند که در همه ی آنها انگیزه وجود داشته باشد. بازیکنی که 10، سال 15 سال پشت سر هم در تیم ملی بوده، 11 ماه پشت سرهم درگیر اردو و مسابقات و کمپ تیم ملی بوده، خودبه خود آسیب های روان شناختی هم برای بازیکن بوجود می آورد و مستهلک می شوند. بعضی وقت ها دور بودن از مسابقات و اردوها برای بازیکنان خوب است تا هم کیفیتشان را بالا ببرند و هم انگیزه در آنها ایجاد شود. خدای ناکرده من با ستاره های بسکتبال دشمنی ندارم و فقط هدف منافع تیم ملی است.
 
بازیکنان دورگه ی ما به زمان نیاز دارند
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در خصوص بازیکنان دورگه ی ایران تصریح کرد: بازیکنان دورگه ی ما کیفیت خوبی دارند و بازیکن مکملی برای بسکتبالیست های داخلی ما هستند. هنوز به آن صورت نمی توانند به عنوان بازیکنان اصلی به میدان بروند. هنوز آنها جا نیافتادند و کمی زمان می برد تا کیفیت واقعی خود را نشان دهند.
 
سعی می کنیم تیم های بزرگ را به تهران بکشانیم
مهران شاهین طبع در خصوص همکاری رئیس فدراسیون بسکتبال با خود و اینکه چه به عنوان سرمربی تیم ملی هستم، نهایت همکاری و حمایت را از رئیس فدراسیون داشتیم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برای تیم ملی سنگ تمام گذاشتند. ما تا جام جهانی، درگیر برخی تورنمنت ها می شویم اما فدراسیون برنامه دارد تا با تیم های قوی در تهران بازی کند. امیدوارم بتوانیم این تیم های بزرگ را به تهران بکشانیم. یک سری تیم ها را به فدراسیون پیشنهاد دادیم اما باتوجه به "سید بندی" جام جهانی که حدود 2 هفته ی دیگر برگزار می شود، ما می توانیم از تیم های مختلف دعوت کنیم. امیدوارم بتوانیم یک تورنمنت خوب داشته باشیم.
 
نمی دانم در جام جهانی سرمربی هستم یا نه
وی در پاسخ به این سوال که در جام جهانی هم به عنوان سرمربی روی نیمکت بسکتبال ایران خواهد نشست؟ تاکید کرد: قراردادم تا آخر اسفند تمام می شود. هنوز مشخص نیست و هیچ صحبتی با من نشده است. در هر صورت همیشه از تیم ملی حمایت می کنم. چه در کادر فنی باشم چه بیرون. مربیگری تیم ملی آرزوی هر مربی ای است و برای من نیز افتخار است. امیدوارم هرچه صلاح بسکتبال ایران است، اتفاق بیافتد.
 
سید مجتبی سیدی